Zulme ve Zalimlere Meyletmek

0

Zulme ve Zalimlere Meyletmek

“Zalimlere meyletmeyin, sonra size ate┼č dokunur. Sizin Allah’tan ba┼čka dostlar─▒n─▒z yoktur. Sonra yard─▒m olunmazs─▒n─▒z.”(H├╗d S├╗resi,113. ├óyet)
├éyette ge├žen ve ”meyletmeyin” anlam─▒na gelen ”Er-R├╝k├╝n” kelimesi, dayanmak, s─▒rt─▒n─▒ verip g├╝venmek, herhangi bir ┼čeye yana┼č─▒p durmak ve raz─▒ olmakt─▒r.
Zul├╝m, bir ┼čeyi kendisine ait olan yerin d─▒┼č─▒na koymakt─▒r. Bu kelime az olsun, ├žok olsun haddi a┼čma
anlam─▒nda kullan─▒l─▒r. Bundan dolay─▒ hem b├╝y├╝k hem de k├╝├ž├╝k g├╝nahlar i├žin kullan─▒l─▒r.

Zul├╝m ├╝├ž ├že┼čittir:
1- ─░nsan ile Y├╝ce Allah aras─▒nda olan zul├╝m: Bunun da en b├╝y├╝─č├╝; k├╝f├╝r, ┼čirk ve nifakt─▒r.
2- Ki┼či ile di─čer insanlar aras─▒ndaki zul├╝m.
3- Ki┼či ile kendi aras─▒ndaki zul├╝m.
├éyet,”sak─▒n ha zalimlere meyletmeyin, onlara boyun e─čmeyin, yani g├Ân├╝lden bu adamlar─▒ destekleme
taraf─▒na gitmeyin. Allah’─▒n kanunlar─▒na kar┼č─▒ ba┼čka kanunlar koyanlar zalimdirler. O zalimlere meyledenler
de onlarla beraber ha┼črolunurlar. Ayr─▒ca, onlara meyleden ve boyun e─čenlere cehennem ate┼či dokunur” hakikati ifade edilir.
Kat├óde: Bu emir, zalimleri sevmeyin ve onlara itaat etmeyin anlam─▒ndad─▒r” der.
─░bni C├╝reyc: Onlara hi├žbir ┼čekilde meyletmeyin anlam─▒ndad─▒r” der.
Ebu’l-Aliye ise: Onlar─▒n amellerine raz─▒ olmay─▒n” diye a├ž─▒klam─▒┼čt─▒r.
─░bni Zeyd: Buradaki ”meyletmeyin” den maksat, zalimlere ya─čc─▒l─▒k yapmay─▒n demektir. Bu da onlar─▒n
k├╝f├╝rlerini tepki ile kar┼č─▒lamamak, reddetmemektir anlam─▒ndad─▒r” der.
Bu ├óyet-i ker├«me, zalimleri ve bidÔÇÖat ehli her t├╝rl├╝ g├╝nah i┼čleyen kimseleri terkedip, onlardan
uzakla┼čmaya delildir. ├ç├╝nk├╝ bu gibi insanlarla dostluk ve arkada┼čl─▒k insan─▒ zarara ve g├╝naha g├Ât├╝recektir.
Zira arkada┼čl─▒k ve dostluk ancak sevgiden dolay─▒ s├Âz konusudur.

Burada yasaklanan ┼čey, zalimlerin ├╝zerinde bulunduklar─▒ zulme r─▒za g├Âstermek, onlar─▒n bu i┼čini iyi g├Ârmek, hem kendileri hem ba┼čkalar─▒na onun g├╝zel oldu─čunu belirtmek ve bu gibi ┼čeylerde onlara kat─▒lmakt─▒r.
Bu yasaklama; onlara dalkavukluk yapmay─▒, g├╝c├╝ oldu─ču halde onlar─▒ tenkit etmemeyi, onlar─▒n durumunu
(g├╝c├╝n├╝) b├╝y├╝tmeyi i├žerir. ├éyette ge├žen ”ate┼č” ile kastedilen cehennem ate┼čidir. Bu ├óyet bug├╝n oldu─ču gibi, b├╝t├╝n as─▒rlarda insanlar i├žin ├žok ├Ânemlidir. ├ç├╝nk├╝ az da olsa zulme sapan bir kimseye meyletmenin ak─▒beti buysa, zul├╝mde yerle┼čenlere, yani zul├╝mleriyle d├╝nyay─▒ kas─▒p-kavuran, masum insanlar─▒ ac─▒mas─▒zca katleden zalimlere meyledenlerin hali ne olacakt─▒r?
-Zalimlerle sohbet etmek i├žin can atanlar─▒n, onlarla konu┼čmay─▒, g├Âr├╝┼čmeyi ┼čeref telakki edenlerin,
– Onlar─▒ sevindirmek i├žin hem ruhunu, hem de bedenini yoranlar─▒n,
– G├Âzlerini onlar─▒n d├╝nyal─▒─č─▒na dikip, onlara d├╝nyada verilenlere g─▒pta edenlerin,
– Hakikatten gafil, sonunun nereye varaca─č─▒ndan habersiz olanlar─▒n,
-Sonucu bile bile buna ald─▒rmayanlar─▒n durumu nicedir?
Nitekim bir adam S├╝fyan-i Sevri’ye:
”Ben zalimlere elbise dikiyorum. Acaba onlar─▒n yard─▒mc─▒lar─▒ndan say─▒l─▒r m─▒y─▒m?” diye sordu─čunda o:
”Hay─▒r say─▒lmazs─▒n! ├ç├╝nk├╝ sen onlar─▒n ta kendisi olmu┼čsun. Onlar─▒n yard─▒mc─▒s─▒ say─▒labilecek

kimseler,sana i─čneyi satanlard─▒r” diye cevap vermi┼čtir.
Bir hadis-i ┼čerifte ┼č├Âyle buyurulmu┼čtur:
”Kim bir zalimin devam─▒ i├žin dua ederse o,Allah’─▒n yaratm─▒┼č oldu─ču yery├╝z├╝nde ,Allah’a isyan etmeyi istemi┼č olur.”

Hasan-─▒ Basri, dinin iki la’da topland─▒─č─▒n─▒ s├Âyler:
1-”La tet─čav”:A┼č─▒r─▒ gitmeyin.(H├╗d-112)
2-”La terkenu”:Zalimlere meyletmeyin.(H├╗d-113)
Allahu Teala, zalimlere meyleden, onlara destek olanlara mutlaka ate┼čin dokunaca─č─▒na dair h├╝k├╝m
vermi┼čtir. Zalimlerin ak─▒beti ise daha fecidir.

Resulullah (s.a.v) ┼č├Âyle buyurmu┼čtur:
”Zulmetmeyiniz, sonra dua edersiniz de duan─▒z kabul edilmez. ya─čmur duas─▒ edersiniz, size ya─čmur
ya─čd─▒r─▒lmaz. Yard─▒m istersiniz, size yard─▒m edilmez.”
├éyetteki ”Sonra size ate┼č dokunur” k─▒sm─▒ zalimlere meyledenlerin cezas─▒d─▒r. Yani onlarla i├žli-d─▒┼čl─▒
olmak, onlarla dostluk kurmak, onlar─▒n (haktan) y├╝z ├ževirmelerine ra─čmen onlara kar┼č─▒ ├ž─▒kmamak ve
yapt─▒klar─▒ i┼člerde onlara muvafakat etmek sebebiyle ate┼č size dokunur.
Bir hadis-i ┼čerifte ┼č├Âyle buyurulmaktad─▒r:
”Ki┼čiye k─▒yamet g├╝n├╝ amel defteri takdim edilir ve o ki┼či kurtulaca─č─▒n─▒ zanneder. Ademo─čullar─▒ndan
zulmetti─či kimseler, ondan hak talep eder. Nihayet hi├žbir g├╝zel ameli kalmaz ve onlar─▒n g├╝nahlar─▒ ├╝zerine y├╝klenir.”

Abdullah b. Mes’ud (r.a):
”Zalimi seven kimse, K├óbede duan─▒n mutlaka kabul olundu─ču yer olan Makam-r├╝kn aras─▒nda yetmi┼č
y─▒l kal─▒p ibadet etse dahi k─▒yamet g├╝n├╝ Allah onu sevdi─či (zalim)ile beraber k─▒lacakt─▒r” demektedir.
Allah’─▒n m├╝’min ve Salih kullar─▒ ile beraber olanlar, onlara dost olanlar iki cihan saadetine kavu┼čurlar. Zalim ve zorbalarla dost olanlar ve onlara destek olup i┼čbirli─či yapanlar ise, iki cihan saadetinden mahrum olarak ate┼če m├╝stehak olurlar. ├ç├╝nk├╝ dost olduklar─▒n─▒n ┼čerri onlara da dokunur. Zalimlere meyleden ve yard─▒m edip destek olanlar ilahi rahmetten, korumadan ve yard─▒mdan mahrum kal─▒rlar. Nitekim Resulullah (s.a.v) ┼č├Âyle buyurmu┼čtur:

”Her kim zalime b├ót─▒l bir d├óv├óda,bir hakk’─▒ ortadan kald─▒rs─▒n diye yard─▒m ederse, Allah ve Resul├╝’n├╝n
himayesinden uzakla┼čm─▒┼č olur.”

Kaynaklar:
1-El-Cami’u li-Ahk├ómi’l-Kur’├ón-─░mam Kurtub├«,C.9,sh.166-167.
2-Tefsir-i Kebir-Fahruddin er-Râzî,C.13,sh.137.
3-Tefsiru’l-Kur’├ón-Ebu’l-Leys Semerkand├«,C.3,sh.252.
4-┼×ifa Tefsiri-Mahmut Topta┼č,C.4,sh.112.
5-B├╝y├╝k Kur’├ón Tefsiri-Ali Arslan,C.8,sh.163-167.
6-Ter─č├«b ve Terh├«b-─░mam Haf─▒z el-M├╝nz├«r├«,C.4,sh.436,458,Hd.No:13,6.
7-M├╝fred├ót-R├ó─č─▒b el ─░sfahan├«,C.2,sh.159-163.

Payla┼č

Yorumlar