Peygamber Efendimizin Defni

0

Peygamber Efendimizin Defni

 

Hz. Ebu Bekir’e biat edildikten sonra sal─▒ g├╝n├╝ ├Â─čle namaz─▒n─▒ m├╝teakip ResulullahÔÇÖ─▒n te├žhiz i┼čine ba┼čland─▒. Bu s├╝re zarf─▒nda naa┼č, vefat etmi┼č oldu─ču odada kap─▒lar kapat─▒lmak suretiyle bekletilmi┼čti. Te├žhiz, tekfin ve defin i┼člerini yapmak i├žin hem Ensar’dan hem de Muhacirlerden ├Âne at─▒lanlar olmu┼č; ancak Hz. Ebu Bekir’in olaya m├╝dahil olup ÔÇťHer kavmin kendi cenazelerine ba┼čkalar─▒ndan ziyade ├Âncelik hakk─▒ vard─▒rÔÇŁ demesiyle, ailesi olarak Ali b. Ebi Talib, Abbas b. Abd├╝lmuttalib, Abbas’─▒n iki o─člu Fadl ve Kusem bu i┼či yerine getirdiler. Resulullah’la aralar─▒nda bir bak─▒ma aile hukuku bulunan azatl─▒ k├Âlesi Salih ve ┼×ukran ile ├ťsame b. Zeyd de onlara yard─▒mc─▒ oldular. Hz. Ai┼če ise ResulullahÔÇÖ─▒n han─▒mlar─▒ olarak te├žhiz ve tekfin i┼čini kendilerinin yapmak istedi─čini, ancak buna izin verilmedi─čini belirtir.Rivayete g├Âre Ali ve Fadl cesedi y─▒k─▒yor; di─čerleri de su d├Âk├╝yor veya onlara yard─▒mc─▒ oluyorlard─▒. Resulullah’a h├╝rmeten ├╝zerindeki elbise ├ž─▒kar─▒lmadan v├╝cudu y─▒kand─▒. Ard─▒ndan ├╝├ž par├ža pamuklu kuma┼ča sar─▒l─▒pkefenlendi. Bu ├╝├ž par├žadan birinin, Resulullah’─▒n hayattayken giydi─či Necran h─▒rkas─▒ oldu─ču da s├Âylenir.Naa┼č─▒n y─▒kan─▒p kefenlenmesi ve koku s├╝r├╝lmesinden sonra Resulullah yata─č─▒n─▒n ├╝zerine konuldu.

 

Ard─▒ndan M├╝sl├╝manlar gruplar halinde i├žeri girdiler. Bir grup cenaze namaz─▒n─▒ k─▒l─▒p ├ž─▒k─▒yor, di─čerleri i├žeri giriyordu. Cenaze namaz─▒ m├╝nferiden k─▒l─▒nm─▒┼čt─▒r. Resulullah hem diri hem de ├Âl├╝ iken imam olarak g├Âr├╝ld├╝─č├╝ i├žin, O’na has olarak ger├žekle┼čtirilen bu uygulamaya g├Âre ├Ânce erkekler, sonra kad─▒nlar, akabinde de ├žocuklar naa┼č─▒n bulundu─ču odaya girerek ba┼člar─▒nda imam olmaks─▒z─▒n cenaze namaz─▒n─▒ k─▒lm─▒┼člard─▒r. Namaz─▒ ├Ânce Ha┼čimo─čullar─▒n─▒n k─▒ld─▒─č─▒, onlar─▒n ├ž─▒kmas─▒ndan sonra Muhacirlerle Ensar’─▒n, onlardan sonra da di─čer insanlar─▒n i├žeri girdi─či s├Âylenir.─░brahim b. Haris et-Temimi, buldu─ču bir sayfada babas─▒n─▒n el yaz─▒s─▒yla ┼čunlar─▒n yaz─▒l─▒ oldu─čunu anlat─▒r: Ebu Bekir ile ├ľmer i├žeri girdiklerinde “Allah’─▒n selam─▒, rahmeti ve bereketi ├╝zerine olsun ey Nebi!” dediler. Odan─▒n alabilece─či kadar yanlar─▒nda Muhacir ve Ensar’dan bir grup vard─▒. Onlar da Ebu Bekir ile ├ľmer’in selamlad─▒─č─▒ gibi selam verdiler ve saflar halinde dizildiler. Kimse onlara imaml─▒k yapm─▒yordu. Ebu Bekir, ├ľmer ile birlikte ilk safta Resulullah’─▒n hizas─▒nda durdu ve ┼č├Âyle dedi: ÔÇťAllah’─▒m biz ┼čahidiz ki O, kendisine nazil olan─▒ tebli─č etti ve ├╝mmetine nasihatte bulundu. O, Allah’─▒n tek oldu─čuna ve orta─č─▒ bulunmad─▒─č─▒na iman ederek, Allah dini aziz k─▒l─▒ncaya kadar ve buyru─ču yerine getirilinceye kadar Allah’─▒n yolunda sava┼čt─▒. Ey ─░lah─▒m─▒z! bizleri O’na indirilen s├Âze tabi olanlardan eyle. O bizi, biz O’nu tan─▒y─▒ncaya kadar bizleri O’nunla bir araya getir. Ger├žekten 0, m├╝minlere kar┼č─▒ nazik ve merhametliydi. ─░mana kar┼č─▒l─▒k biz bir bedel beklemiyoruz ve asla para kar┼č─▒l─▒─č─▒nda onu satmay─▒z.” ─░nsanlar da ÔÇťAmin, amin!” diyordu. Sonra onlar ├ž─▒kt─▒lar ve ba┼čkalar─▒ O’nun ├╝zerine namaz k─▒lmak i├žin i├žeri girdiler. Sonra kad─▒nlar, ard─▒ndan ├žocuklar girdiler. Namaz─▒ bitirince kabrinin yeri hakk─▒nda konu┼čmaya ba┼člad─▒lar.Mekkelilerin mezarlar─▒n─▒ Ebu Ubeyde b. Cerrah, Medinelilerinkini ise Ebu Talha kaz─▒yordu. Her ikisine haber g├Ânderilmi┼č, ancak sadece Ebu Talha’ya ula┼č─▒lm─▒┼čt─▒. O da lahit ┼čeklinde bir mezar haz─▒rlad─▒. Cenazeyi mezara yerle┼čtirmek i├žin Hz. Ali, Abbas’─▒n o─čullar─▒ Fadl ve Kusem ile Resulullah’─▒n azatl─▒s─▒ ┼×ukran mezara indiler.

Ayr─▒ca Hz. Ali’nin Bedir gazilerinden Ensarl─▒ Evs b. Havli’nin kendilerine kat─▒lmas─▒na izin verdi─či s├Âylenir. Toprak rutubetli oldu─ču i├žin ┼×ukran, sa─čl─▒─č─▒nda Resulullah’─▒n giydi─či k─▒rm─▒z─▒ kadife bir h─▒rkay─▒ getirip cenazenin alt─▒na serdi. Lahdin ├╝zeri kerpi├žle kapat─▒ld─▒ ve ├╝st├╝ne toprak ├Ârt├╝ld├╝. Ard─▒ndan Hz. Bilal, ba┼č taraf─▒ndan ba┼člamak ├╝zere kabrin ├╝zerine su d├Âkt├╝. Rivayetlerin genelinden anla┼č─▒ld─▒─č─▒ kadar─▒yla defin i┼člemi, vefattan yakla┼č─▒k bir bu├žuk g├╝n sonra yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Zira Resulullah, pazartesi g├╝n├╝ ├Â─člene do─čru veya ├Â─člen vakti vefat etmi┼č, cenazesi ise ertesi g├╝n gecenin ilerleyen saatlerinde defnedilmi┼čtir.┬á Ba┼čka bir ifadeyle defin i┼člemi, ├žar┼čamba gecesi ger├žekle┼čmi┼čtir. Genel kanaat bu y├Ânde olmakla birlikte, baz─▒ rivayetlerde defnin sal─▒ g├╝n├╝ ├Â─člen vakti yap─▒ld─▒─č─▒ ifade ediliyor ki,┬á bu s├Âz konusu s├╝renin bir g├╝n oldu─čunu g├Âsteriyor. Bu arada “cenazenin ├╝├ž g├╝n defnedilmeden bekletildi─čiÔÇŁ iddias─▒ dillendirilmektedir ki bunun ger├že─či yans─▒tmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yoruz. Muhtemelen bu iddia, vefat g├╝n├╝yle defin zaman─▒n─▒ a├ž─▒klayan rivayetlerde Pazartesi, Sal─▒ ve ├çar┼čamba isimlerinin ge├žmesinden ve hepsinin tam g├╝n olarak hesaplanmas─▒ndan kaynaklanm─▒┼čt─▒r. Oysa vefat, pazartesi ├Â─člene do─čru veya ├Â─člen vakti ger├žekle┼čmi┼č; defin de sal─▒ g├╝n├╝ gece yar─▒s─▒ yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

 

Ay saatinin esas al─▒nmas─▒ hasebiyle o vakte ├çar┼čamba gecesi denilmi┼čtir. Baz─▒ rivayetlerde “├çar┼čamba gecesi”yerine “├çar┼čamba g├╝n├╝” ifadesinin kullan─▒lmas─▒ da s├Âz konusu yan─▒lg─▒ya kap─▒ aralam─▒┼č olmal─▒d─▒r. Zira ay saatinin esas al─▒nd─▒─č─▒ g├╝n, g├╝ne┼čin batmas─▒yla ba┼člar ve ertesi g├╝n yine g├╝ne┼čin batmas─▒yla biter. Ba┼čka bir ifadeyle g├╝ne┼č saatinin esas al─▒nd─▒─č─▒ Sali’nin son vakitleri, ay saatinin esas al─▒nd─▒─č─▒ ├çar┼čamba’n─▒n ilk vakitleridir. Kaba ku┼čluk veya ├Â─člen vakti ger├žekle┼čen vefat─▒ m├╝teakip, Peygamber sonras─▒ M├╝sl├╝manlar─▒n liderli─čini kimin ├╝stlenece─či noktas─▒nda Ensar’─▒n Benu Saide ├çarda─č─▒’nda yapt─▒─č─▒ toplant─▒yla ba┼člayan s├╝re├ž, sal─▒ g├╝n├╝ ├Â─člen vakti Hz. Ebu Bekir’e halife olarak yap─▒lan biat i┼člemlerinin tamamlanmas─▒yla sona ermi┼č ve ancak ondan sonra cenazeyle ilgilenmeye ba┼članm─▒┼čt─▒r.

 

Daha Resulullah hayatta iken ortaya ├ž─▒kan yalanc─▒ peygamberlerin ba┼člatt─▒─č─▒ isyanlar ve Medine’yi tehdit eden irtidat hareketleri, ├žok ba┼čl─▒l─▒─ča meydan verilmeden yeni liderin ├Ânce se├žilmesini zorunlu k─▒l─▒yordu. Ku┼čkusuz s├Âz konusu gecikmenin sebebini sadece halife se├žimine ba─člamak do─čru de─čildir. Defni geciktiren sebepler aras─▒nda Resulullah’─▒n ├Âl├╝p ├Âlmedi─čine dair tart─▒┼čmalar, konuyla ilgili ┼č├╝phelerin giderilme ├žabas─▒, cenazeyi kimin kald─▒raca─č─▒ ve nerde defnedilece─či konusundaki m├╝naka┼čalar, cenaze namaz─▒n─▒n m├╝nferiden k─▒l─▒nmas─▒ ve Medine’deki dileyen herkese Resulullah’─▒ son kez g├Ârme f─▒rsat─▒n─▒n verilmek istenmesi gibi hususlar say─▒labilir. Resulullah’─▒n vefat─▒ kar┼č─▒s─▒nda Sahabe aras─▒nda bir ┼ča┼čk─▒nl─▒─č─▒n ya┼čand─▒─č─▒ a┼čikard─▒r. Hem bir peygamber cenazesinin nas─▒l kald─▒r─▒laca─č─▒ konusunda acemiliklerin ya┼čanmas─▒n─▒ do─čal kar┼č─▒lamak gerekir. ─░bn Abbas’─▒n ┼ču anlatt─▒klar─▒ konunun izah─▒ a├ž─▒s─▒ndan yeterlidir: Sal─▒ g├╝n├╝ te├žhiz i┼či tamamland─▒─č─▒ zaman Resulullah’─▒n naa┼č─▒, evindeki yata─č─▒n─▒n ├╝zerine konuldu. M├╝sl├╝manlar, onu nereye defnedecekleri hususunda ihtilaf ettiler. Adam─▒n biri, ÔÇťOnu Ashab’─▒n─▒n yan─▒na Baki’ye defnedelim” derken, bir ba┼čkas─▒ da: “Onu mescidine defnedin” dedi. Araya giren Ebu Bekir ┼č├Âyle dedi: Resulullah’─▒n “Her peygamber, mutlaka vefat etti─či yere defnedilmi┼čtir.” buyurdu─čunu i┼čittim. Bunun ├╝zerine Allah Resul├╝n├╝n (s.a.v) yata─č─▒ bulundu─ču yerden kald─▒r─▒ld─▒ ve oraya mezar─▒ kaz─▒ld─▒.’

Payla┼č

Yorumlar