Abdesti bozan haller ve durumlar

0

ABDESTİ BOZAN ŞEYLER

 

Vücuttan çıkan, idrar  kan ve  ağız dolusu kusmak, arkasını bir şeye dayayıp uyumak, namaz içinde sesli gülmek, baygınlık, delilik ve imanını gideren, küfre neden  olacak bir iş yapmak yahud bir söz söylemek. Bu sayılanların  tümü abdesti bozar.

Ön veyâ arkadan yâhûd normal idrar yolunun geçici olarak tıkanmasıyla göbeğin altında bir delik açılıp oradan bir şeyin çıkması. Şâyed idrar yolu temelli kapalı ise, bedenin herhangi bir yerinden çıkması abdesti bozar.

Suda israf etmek; solu, sağdan önceye almak, üç defadan fazla yıkamak, veyà mesh etmek, veyà okumak, kasden az yapmak (mâzeretsiz), abdest uzuvlarını yıkamaya yardıma müsaade etmek, yalnız uzuvlara su dökmek için yardıma müsaade etmekte ise, hilâf-i evlâdır. Suyun getirilmesi için müsaade etmekte beis yoktur, Zevâl’den sonra oruclu kimse misvak kullanmak, oruclu için ağza ve burna su verirken mübalağa yapmak, abdest alırken zikir ve duâdan başka bir şeyle konuşmak, abdest uzuvlarını silmek, mâzeret olmadan onları silkelemek, boynu mesh etmek ve helâda abdest almak mekrûhtur 

 

Kişinin baygınlık, delilik ile akıl ve idrakinin  algılama gücünü gideren şeyler abdesti bozar. Bunların kendileri abdesti bozmaz. Ama  bu halde olanlar, yaptıklarını yada kendilerinden meydana gelen şeyi idrak etmedikleri için abdestleri bozulmuştur. Uyku ile uyanıklık arası bir durumda bulunmak, uyuklamak uykudan ayıran husûs, kişinin, söylenenleri anlayacak durumda olmasa bile sesi işitmesi abdesti bozmaz.

 Büyük bir kişinin vücudunun yabancı bir kadına arada bir engel olmaksızın dokunması. Bu dokunma ister ihtiyâri olsun, ister gayr-i ihtiyâri olsun farketmez. Ayrıca dokunan kimsenin abdesti bozulacağı gibi, kendisine dokunulanın da abdesti bozulur.

Burada büyükten kasdımız, kişinin kesin olarak şehvet sınırına ulaşmış bir yaşta olmasıdır. Bunun alameti, tenåsül uzvunun intisarıdır. Kadında alamet ise, kalbin kendisine meyledeceği çağda olmasıdır. Yabancı bir kadın derken bundan kasdımız, haramlıgını mubah kılan bir sebebten dolayı nikahlanması ebediyyen haram olmayan kadındır. Böylece temelde nikâhlanması haram olmayan kadın bu kapsama girmektedir. Eşin kızkardesi, halası ve teyzesi gibi nikâhlanması ebediyyen yasak olmayan kadın da buna dahildir. Ayrıca, bir yanlışlık sonucu kendisiyle yatılan kadın ile kızının durumu da budur. Çünkü her ne kadar nikâhlanması ebediyyen yasak ise de, bu yasaklama bir yanlışlığa dayanmaktadır ve aslında nikâhı haramlıkla vasıflanamayacağı gibi ibâhe ile de vasıflanamaz. 

 İster erkek, ister kadın ve ister büyük, ister küçük olsun, ister kendisinin ve ister başka bir insanın tenâsül uzyuna yâhûd dübürüne ayucun içi ve parmaklarla dokunmak. Şâyed dokunma aynı cinsler arasında olmuşsa, dokunan kimsenin abdesti bozulur ama, kendisine dokunulanın abdesti bozulmaz. Ancak farklı cinsler arasında olmuşsa, arada engel olmaksızın vücûdları birbirlerine dokunduğundan dolayı her ikisinin abdestti bozulur. 

 

 

Paylaş

Yorumlar